Utrecht (sporthal de Paperclip) | Gepubliceerd op: 26 oktober 2013
Op de dag dat de wintertijd ingaat hebben Toyota en Veilig Verkeer Nederland (VVN) het startsein voor de campagne ‘Scoor licht, win zicht!’ gegeven. Deze campagne benadrukt het belang van goede fietsverlichting voor kinderen op weg van en naar de sportclub, zeker in de komende ‘donkere’ maanden. Pieter van den Hoogenband trapte samen met een groot aantal sportende kinderen de campagne af waarbij hij de eerste van in totaal 100.000 fietsverlichtingssets overhandigde aan de kinderen.

Op de dag dat de wintertijd ingaat, hebben Toyota en Veilig Verkeer Nederland (VVN) het startsein voor de campagne ‘Scoor licht, win zicht!’ gegeven. Deze campagne benadrukt het belang van goede fietsverlichting voor kinderen op weg van en naar de sportclub, zeker in de komende ‘donkere’ maanden. In het kader van deze campagne deelt Toyota de komende week 100.000 setjes fietslampjes uit aan jeugdleden van sportclubs in heel Nederland. Als ambassadeur van de campagne benadrukt Olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband de noodzaak van goede fietsverlichting: “Als vader van jonge kinderen merk ik dat kinderen zelf vaak geen idee hebben hoe moeilijk ze te zien zijn in het donker voor automobilisten. We moeten er daarom als ouders zijnde voor zorgen dat onze kinderen veilig en dus goed verlicht de weg op gaan!”

‘Scoor licht, win zicht!’ is een onderdeel van ‘Veilig Uit & Thuis’, de landelijke campagne van Toyota en VVN die zich richt op de verkeersveiligheid van sportende kinderen op en rond sportclubs. In voorgaande jaren lag de focus met name op bewustwording. Dit seizoen willen we graag concreet bijdragen aan de veiligheid van sportende kinderen.

Juist in deze donkere maanden van oktober tot maart is goede fietsverlichting heel belangrijk. Het is elk jaar weer van belang om hier aandacht voor te vragen”, aldus VVN-woordvoeder Rob Stomphorst.

Onderzoek wijst verder uit dat jaarlijks bij 10% van alle verkeersongevallen een kind in de leeftijd van 6 tot 12 jaar is betrokken. Aangezien het sporten wekelijks leidt tot 3 miljoen verkeersbewegingen, zijn daar ook veel kinderen bij die op weg zijn naar de training of wedstrijd. Toyota en VVN zijn daarom twee jaar geleden begonnen met de campagne Veilig Uit & Thuis. Dit jaar benadrukt de campagne het belang van goed werkende fietsverlichting. In de week dat de wintertijd ingaat deelt Toyota daarom ook 100.000 fietsverlichtingssets uit op sportverenigingen door heel Nederland.

“De campagne ‘Veilig Uit & Thuis’ past perfect in ons MVO-beleid”, zegt Paul van den Acker, General Manager Marketing van Toyota Nederland. “Wij willen als toekomstgericht bedrijf graag een bijdrage leveren aan de samenleving van morgen. We maken onze auto’s daarom zo veilig mogelijk. Maar als autofabrikant zijn we ons er ook van bewust dat fietsers – en met name jeugdige fietsers – kwetsbare verkeersdeelnemers zijn. Zeker als zij ook nog eens niet of niet goed verlicht zijn. Daarom delen we de komende week zoveel setjes fietsverlichting uit aan jeugdige sporters.We proberen met deze campagne aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid rondom sportclubs en dit seizoen met name voor het belang van goede fietsverlichting.”

“VVN is blij met de Veilig Uit & Thuis campagne”, zegt Rob Stomphorst. ”Samen met onze partner Toyota richten we ons op jonge sporters. Kinderen die lid zijn van een sportvereniging moeten veilig bij hun club kunnen komen. Naast bewust en veilig gedrag in het verkeer is goede fietsverlichting ook erg belangrijk. Wij zijn blij dat een partner als Toyota zich zo sterk maakt voor veilig verkeer voor kinderen”.