Eindhoven, 6 september 2012 | Gepubliceerd op: 6 september 2012
Toyota en Veilig Verkeer Nederland (VVN) gaven vandaag het startsein voor een nieuw seizoen ‘Veilig Uit & Thuis’. Een aantal jeugdteams verzamelde zich vanmiddag op het terrein van de Eindhovense hockeyclub Oranje Zwart om gezamenlijk het startschot van de campagne te geven. Met deze campagne worden ouders op hun gedrag aangesproken en kinderen bewust gemaakt van hun eigen veiligheid.

De campagne ‘Veilig Uit & Thuis’ werd vorig jaar succesvol gelanceerd door onder andere Giovanni van Bronckhorst. Jeugd sportteams konden hun eigen teamauto ontwerpen en uiteindelijk werden uit meer dan 10.000 ingezonden ontwerpen elf auto’s door Toyota gerealiseerd en volledig bestickerd afgeleverd aan de winnaars. De winnende teams konden zo een seizoen lang gebruik maken van hun eigen unieke Toyota teamauto.

Gedurende het sportseizoen heeft ‘Veilig Uit & Thuis’ bijgedragen aan de vergroting van de bewustwording van onveilige verkeerssituaties op de weg van en naar de sportclub. Verkeersonveilige situaties kunnen gemeld worden via het meldpunt Veilig Verkeer op www.melpuntveiligverkeer.nl.

Teams winnen ‘eigen’ radiocommercial

Dit jaar gaat ‘Veilig Uit & Thuis’ met een nieuwe campagne verder op dit thema. Veilig Uit & Thuis richt zich het komende seizoen op alle automobilisten en op sportende kinderen. Met onder andere een radiocampagne wijst Veilig Uit & Thuis automobilisten op de verantwoordelijke rol die zij hebben ten opzichte van fietsende kinderen.

Daarnaast kunnen jeugdteams uit het hele land met hun zelfbedachte teamyell op de landelijke radio komen. Yells kunnen worden ingezonden via de actiesite veiliguitenthuis.nl. Elke week worden de inzendingen beoordeeld door een onafhankelijke jury en wordt de leukste en origineelste yell opgenomen bij de sportclub. Deze yell wordt vervolgens verwerkt in de landelijke radiocommercial die de week erna op vrijdag en zaterdag – de sportdagen bij uitstek- wordt uitgezonden.

Aan het eind van het sportseizoen wint het team dat de meeste stemmen voor hun yell weet te verzamelen nog een prijzenpakket. Zo ontvangt de landelijke winnaar voor het hele team fietsen in de clubkleuren voor het hele team en krijgt de club een cheque ter waarde van € 2.500,- om te investeren in veiligheidsmaatregelen op en rond de club.

Campagne roept op tot verantwoordelijk gedrag automobilisten

“De campagne ‘Veilig Uit & Thuis’ past perfect in ons maatschappelijke beleid”, zegt Paul van den Acker, general manager marketing van Toyota Nederland. “Wij willen als toekomstgericht bedrijf graag een bijdrage leveren aan de samenleving van morgen. We maken onze auto’s daarom zo veilig mogelijk. Maar aangezien bestuurders zelf verantwoordelijk zijn voor hun rijgedrag, roepen we hen met Veilig Uit & Thuis op om zich zo verantwoordelijk mogelijk te gedragen in het verkeer. Daarnaast willen we graag lokaal betrokken zijn. Deze campagne, die bijdraagt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid van sporters, is daarvan een mooi voorbeeld. Wij zijn er trots op een bijdrage te kunnen leveren.”

Een yell met VVN-ambassadeur André van der Toorn

VVN ambassadeur en presentator van het populaire TV programma ‘Wegmisbruikers’ André van der Toorn gaf vanmiddag samen met een aantal jeugdteams van Oranje Zwart het startschot voor de campagne. Aangemoedigd door Van der Toorn schreeuwden de kinderen uit volle borst mee met de speciale Oranje Zwart yell.

“We willen met deze campagne het aantal jonge verkeersslachtoffers op weg van en naar de sportclub substantieel terugbrengen”, zegt Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. "We spreken ouders aan op hun verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid. We streven naar een klimaat waarin kinderen ten allen tijden op een veilige manier aankomen op de sportvereniging."

"Als automobilist moet je extra alert zijn in de nabijheid van fietsende kinderen. Zeker in de komende tijd waarin je te maken krijgt met gevaren zoals een laagstaande zon, slecht weer en fietsverlichting die niet altijd even goed werkt is extra voorzichtigheid als automobilist geboden. Als ouder ben ik zelf ook altijd weer blij als mijn kinderen veilig thuis komen na een hockey- of tennistraining."

— André van der Toorn, VVN-ambassadeur en presentator van 'Wegmisbruikers'