Info
Raamsdonksveer, 17 oktober 2011 | Gepubliceerd op: 17 oktober 2011
Pitch
Ruim 10.000 sportteams hebben een Toyota Teamauto ontworpen; 200 van hen strijden deze maand om meeste stemmen http://pr.co/p/000njh
Samenvatting
Ruim 10.000 teams hebben meegedaan aan de “Veilig Uit & Thuis” actie en een eigen Toyota Teamauto ontworpen; 200 teams werven deze maand zoveel mogelijk stemmen.
Details

Ruim 10.000 sportteams uit heel Nederland hebben meegedaan aan de actie van ‘Veilig Uit & Thuis’ om een eigen Teamauto te ontwerpen. Uit die duizenden ontwerpen op www.veiliguitenthuis.nl zijn er 200 geselecteerd die nu kans maken op hun eigen Teamauto, compleet met eigen clublogo en –kleuren, teamfoto of een ander beeld. Over twee weken worden de elf winnende teams bekendgemaakt.

Het startschot voor de campagne vond eind augustus plaats, toen ex-voetbalinternational en Oranje-aanvoerder Giovanni van Bronckhorst met jeugdleden van de Haagse hockeyvereniging HDM naar de club fietste en daar de eerste ontwerpen maakte. ‘Veilig Uit & Thuis’ is een meerjarige campagne van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Toyota Nederland gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid op en rond sportaccommodaties in Nederland. Op weg van huis naar de sportclub zijn er vaak veel gevaarlijke situaties voor kinderen. Ook ouders nemen hun verantwoordelijkheid niet altijd door bijvoorbeeld te veel kinderen op de achterbank te plaatsen of kinderen geen gordel te laten dragen.

De A2 van Utrecht tot Amsterdam vol

Om dat te veranderen, zijn VVN en Toyota de campagne Veilig Uit & Thuis gestart met de ontwerpwedstrijd als absolute smaakmaker. Sinds de actiesite eind augustus live ging, zijn er meer dan 10.000 Teamauto’s ontworpen. Veel voetballers en hockeyers doen mee, maar ook zwemmers, korfballers, turners, dansers en vele andere jonge sporters hebben een auto ontworpen. “Geweldig om te zien dat de actie aanslaat”, zegt Giovanni van Bronckhorst, ambassadeur van ‘Veilig Uit & Thuis’. “Als je alle ontworpen auto’s achter elkaar zou zetten, staat de A2 tussen Amsterdam en Utrecht vol. Dat is toch een indrukwekkend beeld.” De ruim 10.000 teams komen uit heel Nederland.

Afgelopen weekeinde kregen veel teams bezoek van een Toyota dealer. Zij kregen te horen dat hun ontwerp in de smaak was gevallen. Voor deze genomineerde teams is de wedstrijd nu pas echt begonnen: zij hebben tot en met 30 oktober om zoveel mogelijk stemmen te werven voor hun ontwerp. Om hun club, vrienden, wijk of gemeente in beweging te krijgen, stellen VVN en Toyota campagnematerialen beschikbaar: de teams hebben de beschikking over flyers, posters met alle 200 genomineerde ontwerpen, posters met hun eigen Teamauto en een filmpje waarin hun auto figureert dat via Hyves, Facebook of andere sociale media kan worden verspreid om zo stemmen te werven. “Het is geweldig om te zien dat de teams nu massaal gebruik maken van alle materialen en zelf een echte campagne optuigen”, zegt Paul van den Acker, General manager Marketing Toyota. “We verwachten dan ook dat de winnende teams vele stemmen gaan werven.”

Op 30 oktober worden de 11 winnende teams bekendgemaakt, waarna de teams op 16 november hun auto mogen ophalen tijdens een feestelijk evenement in Raamsdonksveer. Dan wordt ook duidelijk welk team de meeste stemmen heeft verzameld in de strijd om de meest populaire Teamauto van Nederland. De 11 winnende teams mogen zich een seizoen lang laten rijden in hun eigen Teamauto, een veilige Toyota Verso 7-zitter.

Aanmoedigingspakketten voor sportclubs

Om sportverenigingen in Nederland te helpen de verkeersveiligheid op en rond hun accommodatie te verbeteren, hebben de afgelopen weken ruim 2400 sportclubs een aanmoedigingspakket ontvangen. Met het pakket en een club checklist kunnen de clubs zelf de veiligheid van hun accommodatie analyseren en een actieplan opstellen om die te verbeteren. Daarnaast is er op de campagnesite www.veiliguitenthuis.nl een meldpunt voor onveilige verkeerssituaties in de buurt van sportverenigingen ingericht. VVN kan gemeenten er dan op wijzen bijvoorbeeld drempels of veilige oversteekplaatsen aan te leggen. Veel verenigingen hebben het ‘Veilig Uit & Thuis’ embleem aangevraagd en in het clubhuis opgehangen om zo kenbaar te maken het initiatief te steunen. Veilig Verkeer Nederland-directeur Linda van der Eijck: "We zijn blij dat de campagne zo goed is opgepakt. Dit enthousiasme geeft een belangrijke nieuwe impuls aan het bewustzijn over verkeersveiligheid."

Citaten
Het is geweldig om te zien dat de teams nu massaal gebruik maken van alle materialen en zelf een echte campagne optuigen.

— Paul van den Acker, General manager Marketing Toyota
Geweldig om te zien dat de actie aanslaat. Als je alle ontworpen auto’s achter elkaar zou zetten, staat de A2 tussen Amsterdam en Utrecht vol. Dat is toch een indrukwekkend beeld.

— Giovanni van Bronckhorst, ambassadeur van de campagne ‘Veilig Uit & Thuis'
We zijn blij dat de campagne zo goed is opgepakt. Dit enthousiasme geeft een belangrijke nieuwe impuls aan het bewustzijn over verkeersveiligheid.

— Linda van der Eijck, directeur Veilig Verkeer Nederland