Den Haag | Gepubliceerd op: 29 augustus 2011
Pitch
Kinderen lopen bij sportclubs te veel risico op verkeersongelukken #veiliguitenthuis http://pr.co/p/000m8v
Veilig Verkeer Nederland (VVN) moedigt samen met Toyota Nederland sportclubs aan de verkeersveiligheid op en rond de sportaccommodaties onder handen te nemen. ‘Veilig Uit & Thuis’ heet deze nieuwe meerjarige landelijke campagne. Meer informatie is te vinden op www. veiliguitenthuis.nl. Naast sportclubs worden ook ouders op hun gedrag aangesproken en kinderen bewust gemaakt van hun eigen veiligheid. 11 Jeugdteams kunnen bovendien gedurende een heel seizoen een eigen teamauto winnen.

Op weg naar hun sportclub komen kinderen te veel gevaarlijke situaties tegen. Fout geparkeerde auto’s, onoverzichtelijke verkeerssituaties en slecht geplaveide fietspaden kunnen levensgevaarlijke obstakels zijn. Bovendien nemen ouders niet altijd hun verantwoordelijkheid. Bijna 4 op de 10 geeft toe kinderen wel eens op een onveilige manier van of naar een training of wedstrijd te vervoeren. Bijvoorbeeld door te veel kinderen op de achterbank te plaatsen. Ook blijken kinderen lang niet altijd gordels te dragen.

Lancering met ‘voetbalouder’ Giovanni van Bronckhorst

Kinderen moeten veilig bij hun sportvereniging en de club van hun tegenstander kunnen komen, zo luidt de boodschap van de campagne ‘Veilig Uit & Thuis’ van VVN en Toyota Nederland. Ex-voetbalinternational en Oranje-aanvoerder Giovanni van Bronckhorst gaf vanmiddag het startschot voor de campagne bij de Haagse hockeyvereniging HDM. Samen met jeugdleden van HDM en andere jonge sporters fietste Van Bronckhorst naar het complex van de hockeyvereniging om daar het eerste ‘Veilig Uit & Thuis’ aanmoedigingspakket aan de voorzitter van HDM te overhandigen. Met het pakket en een checklist kunnen sportverenigingen zelf de veiligheid van hun club onderzoeken en een actieplan opstellen om die te verbeteren. 2400 verenigingen in Nederland ontvangen het pakket.

“Ik ben blij een rol te kunnen spelen in deze campagne”, zegt Van Bronckhorst die nu trainer is bij Feyenoord. “Als vader van twee sportende kinderen weet ik dat het belangrijk is om veilig op de club te komen. Kinderen moeten natuurlijk zelf goed opletten als ze naar de training fietsen, maar ook rijouders dienen zich bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid en niet te veel kinderen op de achterbank plaatsen.”

In de campagne spreken VVN en Toyota betrokkenen aan de verkeersveiligheid van en naar clubs te verbeteren. Clubs kunnen het ‘Veilig Uit & Thuis’ embleem aanvragen en zo kenbaar maken dat zij het initiatief omarmen. Ook is er op de campagnesite www.veiliguitenthuis.nl een meldpunt ingericht waarop onveilige situaties of verkeerservaringen in de buurt van sportverenigingen kunnen worden gemeld. Het is mogelijk om via de campagnesite naar het Meldpunt Veilig Verkeer te gaan waarop onveilige situaties of verkeerservaringen kunnen worden gemeld. Samen met VVN wordt de onveiligheid onder de aandacht gebracht of aangepakt.

Eigen Toyota teamauto voor 11 teams

Jeugdteams kunnen bovendien gedurende een heel seizoen een eigen Toyota teamauto winnen. Op de actiesite kunnen sporters van 6 tot en met 12 jaar hun eigen auto ontwerpen, compleet met clublogo en -kleuren, teamfoto of een ander beeld. De beste ontwerpen worden geselecteerd waarna iedereen op zijn of haar favoriete auto kan stemmen. De elf winnende teams kunnen zich dan begin november een heel seizoen lang in hun teamauto laten rijden, een veilige Toyota Verso 7-zitter.

Nu voor de meeste sporten het seizoen weer begint, gaan wekelijks vele kinderen de weg op. Al dat sporten leidt in Nederland wekelijks tot ongeveer 3 miljoen verkeersbewegingen van kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar en even zoveel kansen op ongelukken, zo blijkt uit onderzoek van VVN en Toyota. In totaal zijn er jaarlijks 13.000 ongevallen met kinderen die spoedeisende medische hulp vereisen, waarbij zo’n 1.500 kinderen voor langere tijd moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. In 2010 waren er 15 dodelijke slachtoffers te betreuren onder deze kwetsbare groep jonge verkeersdeelnemers.

“We willen met deze campagne het aantal jonge verkeersslachtoffers op weg van en naar de sportclub substantieel terugbrengen”, zegt Karla Peijs, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland. “Kinderen moeten veilig bij de sportvereniging kunnen komen. We spreken bestuurders van sportverenigingen aan op hun verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid. We streven naar een veilige sportomgeving, zonder parkeeroverlast en chaotische verkeerssituaties.”

‘Ach, het is maar een klein stukje’

Uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van VVN en Toyota blijkt dat Nederlandse ouders het niet zo nauw nemen met de verkeersveiligheid van hun kinderen. ‘Ach, het is maar een klein stukje’ is voor maar liefst 85 procent van de Nederlandse ouders een herkenbaar excuus om op korte afstand kinderen onveilig te vervoeren. 38 procent van alle ouders geeft toe zelf hun kinderen wel eens onveilig te vervoeren, bijvoorbeeld door te veel kinderen op de achterbank te plaatsen of kinderen niet in de gordel te zetten. Vooral vaders nemen risico’s: 44 procent van hen geeft aan het niet zo nauw met de regels te nemen. Van alle Nederlandse ouders kent 77 procent één of meer verkeerssituaties op weg van huis naar de sportclub die voor kinderen gevaarlijke situaties kunnen opleveren. In de Randstad ligt dit percentage nog een stuk hoger: 86 procent.

NIEUWSFEITEN

• Oud-voetbalinternational Giovanni van Bronckhorst gaf op 29 augustus het startschot voor de campagne bij de Haagse hockeyvereniging HDM. Samen met jeugdleden van HDM en andere jonge sporters fietste Van Bronckhorst naar het complex van de hockeyvereniging om daar het eerste ‘Veilig Uit & Thuis’ aanmoedigingspakket aan de voorzitter van HDM te overhandigen.
  • Met het aanmoedigingspakket en een checklist kunnen sportverenigingen zelf de veiligheid van hun club onderzoeken en een actieplan opstellen om die te verbeteren. 2400 sportverenigingen in Nederland ontvangen het pakket.
  • Clubs kunnen het ‘Veilig Uit & Thuis’ embleem aanvragen en zo kenbaar maken dat zij het initiatief omarmen.
  • Ook is er op de campagnesite www.veiliguitenthuis.nl een meldpunt ingericht waarop onveilige situaties of verkeerservaringen in de buurt van sportverenigingen kunnen worden gemeld. Het is mogelijk om via de campagnesite naar het Meldpunt Veilig Verkeer te gaan waarop onveilige situaties of verkeerservaringen kunnen worden gemeld. Samen met VVN wordt de onveiligheid onder de aandacht gebracht of aangepakt.
  • Jeugdteams kunnen een eigen Toyota teamauto winnen. Op de actiesite kunnen sporters van 6 tot en met 12 jaar hun eigen auto ontwerpen, compleet met clublogo en –kleuren of teamfoto. De beste ontwerpen kunnen zich vanaf november een seizoen lang in hun teamauto laten rijden, een veilige Toyota Verso 7-zitter.
Als oud-voetballer en vader van twee sportende kinderen weet ik dat het belangrijk is om veilig op de club te komen. Kinderen moeten natuurlijk zelf goed opletten als ze naar de training fietsen, maar ook rijouders dienen zich bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid en niet te veel kinderen op de achterbank plaatsen.

— Giovanni van Bronckhorst, ambassadeur ‘Veilig Uit & Thuis’
We willen met deze campagne het aantal jonge verkeersslachtoffers op weg van en naar de sportclub substantieel terugbrengen. Kinderen moeten veilig bij de sportvereniging kunnen komen. We spreken bestuurders van sportverenigingen aan op hun verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid op hun terrein. We streven naar een veilige sportomgeving, zonder parkeeroverlast en chaotische verkeerssituaties.

— Karla Peijs, Voorzitter Veilig Verkeer Nederland
Als automerk zijn we uiteraard continue bezig met het verbeteren van de veiligheid van onze auto’s. Om die veiligheid nog effectiever te maken, moeten we ook de mens en zijn omgeving betrekken. Want al maken we onze auto’s nog zo veilig, we zijn uiteindelijk ook afhankelijk van het rijgedrag van mensen om ongelukken te voorkomen. Om deze reden zijn we er op trots op de Veilig Uit & Thuis campagne mogelijk te kunnen maken en zo te laten zien dat we ook graag lokaal betrokken zijn.

— Pieter van de Velden, algemeen directeur Louwman & Parqui, importeur Toyota